Knieklachten

Grofweg kunnen knieklachten worden ingedeeld in twee groepen. Knieklachten door een trauma en knieklachten zonder trauma. In beide gevallen kan fysiotherapie een belangrijke rol spelen in uw herstel.

Knieklachten na een trauma

Knieklachten na een trauma ontstaan meestal in de sport, maar kunnen ook ontstaan door een val of een verdraaiing van de knie in algemene dagelijkse activiteiten.

De meest voorkomende letsels van de knie zijn:

• Een verstuiking van de knie. Een verstuiking van de knie ontstaat vaak door een verdraaiing. Hierdoor wordt een deel van het kapsel en de banden van de knie overbelast. Dit kan beperkt blijven tot een verrekking, maar er kan ook sprake zijn van een beschadiging in de vorm van een scheur.
  • Meniscusletsel: De meniscus is onderdeel van het kniegewricht en kan bij een verdraaiing beschadigen. Deze beschadigingen bestaan er in verschillende gradaties wat ook zorgt voor verschillende prognoses wat betreft herstel.
  • Voorste kruisbandruptuur (VKB ruptuur): Een vkb-ruptuur (scheur) zien we vooral in de sporten waar veel draaibewegingen worden gemaakt. Bijvoorbeeld bij voetbal, basketbal, handbal en korfbal. De blessure ontstaan meestal op een moment dat er geen contact is met een tegenstander. De voorste kruisband speelt een belangrijke rol in de stabiliteit van de knie en een gescheurde kruisband kan gezien worden als een ernstige knieblessure.
  • Achterste kruisbandruptuur: Wanneer u een achterste kruisband heeft gescheurd, is dit meestal een gevolg van een ongeval of van sportletsel. Wanneer er een kracht op de voorkant van het scheenbeen komt terwijl de knie gebogen is, dan komt de achterste kruisband op spanning en kan afscheuren. Bijvoorbeeld van een val op de grond met een gebogen knie tijdens sporten. Of bij een auto ongeval waarbij de voorzijde van het scheenbeen tegen het dashboard aan komt.
  • Patellaluxatie (ontwrichting knieschijf): ontstaat vooral bij sporten waar veel gedraaid wordt. De knieschijf kan door een techniek direct weer op zijn plek geduwd worden. Daarna moet de knie echter nog wel herstellen.

Fysiotherapie bij knieklachten na trauma

Het behandeltraject hangt af van de ernst van de klacht. Steeds vaker wordt er gekozen voor een traject met alleen fysiotherapie. Bij een verstuiking was dit al vanzelfsprekend, maar knieklachten door een meniscusscheur of een kruisbandscheur worden ook steeds minder vaak geopereerd omdat een traject fysiotherapie vergelijkbare resultaten oplevert op de lange termijn. De behandeling van de fysiotherapeut hangt af van wat de beperkingen zijn maar zal vooral bestaan uit: revalidatie in de vorm van training van kracht en stabiliteit, mobilisatie van gewricht en spieren, coachen in de opbouw van belasting naar gewenst niveau. We hebben bij Axon fysiotherapie de kennis en de faciliteiten om u optimaal te begeleiden in uw herstel van de knie.

Knieklachten zonder trauma

Knieklachten komen ook vaak voor zonder dat er sprake is van een ongeval. De meest voorkomende knieklachten zonder trauma zijn:

• Artrose (slijtage), slijtage hoort bij het ouder worden als grijs haar krijgen. Ook de gewrichten veranderen als je ouder wordt. Een deel van de mensen met artrose ontwikkeld klachten. Klachten bestaan uit pijn, stijfheid, startproblemen/ochtendstijfheid en een beperkte mobiliteit.
  • Patellofemoraal pijnsyndroom: Pijnklachten aan de voorzijde van de knie rond de knieschijf. Vaak bij tieners en jongvolwassenen. Oorzaak is vaak een combinatie van factoren: ontwikkeling/groei, belasting, statiek, spierconditie.
  • Jumpers knee: overbelastingsblessure van de peesaanhechting van de patellapees aan de knieschijf. Pijn aan de voorzijde van de knie. Ontstaat meestal bij sprongsporten als basketbal en volleybal maar ook bij sporten als voetbal en hardlopen.
  • Ziekte van Osgood-Schlatter: irritatie van de aanhechting van de kniepees op het onderbeen. Dit ontstaat vaker bij jongens als bij meisjes. Kenmerkend is de verdikking van het bot net onder de knie (tuberositas tibiae). Klachten ontstaan vaak door sporten. Klachten kunnen lang blijven bestaan maar gaan door de ontwikkeling vaak weer helemaal over.
  • Myofasciale pijn: een overbelaste spier kan ook pijn geven naar de knie. Zowel de bovenbeenspieren als de kuitspieren kunnen bij overbelasting pijnklachten in de knie veroorzaken.

Fysiotherapie bij knieklachten zonder trauma

Voor alle bovenstaande klachten kunt u prima bij Axon fysiotherapie terecht. De behandeling zal bij artrose bestaan uit een combinatie van spierversterkende oefeningen/training, mobilisaties van het gewricht en advies voor belasting in dagelijks leven. Bij patellofemoraal pijnsydroom , jumpers knee en Osgood- Schlatter is advies met betrekking tot belasting erg belangrijk. Door de belasting aan te passen zullen ook de pijnklachten afnemen. Daarnaast is medische training belangrijk om de functie van de knie zo goed mogelijk te krijgen. Myofasciale pijn is pijn als gevolg van overbelasting van spierweefsel wat leidt tot triggerpoints. Triggerpoints zijn spierknopen in de spier die pijn kunnen veroorzaken. Bij Axon fysiotherapie kunt u hiervoor behandeld worden met dry needling, drukpuntbehandeling en oefentherapie/training.