Hoofdpijn

Hoofdpijn is een veel voorkomende klacht. Vaak hebben mensen zeer frequent en langdurig last van hoofdpijn. Niet zelden wordt gesteld dat “u moet leren leven met de pijn”. Onterecht, in veel gevallen is na grondig onderzoek hoofdpijn goed te behandelen.

Oorzaak

Er zijn diverse oorzaken van hoofdpijn, spanning/stress, spierspanning/ nekklachten, migraine, hyperventilatie, hoofdpijn na een ongeval, hoge bloeddruk of hersenletsel en vele andere oorzaken.

Onderzoek

De Fysiotherapeut/manueeltherapeut bij Axon Fysiotherapie maakt een analyse van uw persoonlijk hoofdpijnprobleem en maakt een behandelplan. Er wordt duidelijk aangegeven of uw probleem wel of niet met fysio/manuele therapie te behandelen is

Bewegingsbeperkingen van de nek, spierblessures (triggerpoints) kunnen hoofdpijn veroorzaken. Behandeling van deze beperkingen geeft dikwijls een uitstekend resultaat. Een correctie van uw (werk) houding kan wonderen verrichten!

Behandeling

Bij een stijve nek functioneren spieren en gewrichten niet optimaal. In dat geval kan een manueel therapeut bij Axon besluiten om u te behandelen met milde en manueel therapeutische technieken om u nek weer vrijheid van bewegen te geven. Een verbetering van de beweeglijkheid van de nek kan al een goed resultaat geven bij hoofdpijn

Spierknopen (triggerpoints) in de nek kunnen hoofdpijn veroorzaken. De Fysio/manueeltherapeut van Axon Fysiotherapie kan met drukpuntmassage of met dry needling uw triggerpoints behandelen, dit is bijzonder succesvol bij hoofdpijn.

Na een analyse van uw houding kan houdingscorrectie een belangrijke bijdrage leveren om uw pijn positief te beïnvloeden. Een onjuiste houding geeft spierverkramping en gewrichtsbeperkingen in uw nek en kan oorzakelijk zijn voor hoofdpijn. Het is van belang de oorzaak van uw klacht weg te nemen voor een duurzaam resultaat. Bij Axon Fysiotherapie is houdings- ketentherapie- onderdeel van de behandeling van hoofdpijn.

Bij stress en spanning kan adem en ontspanningstherapie regulerend werken op spanning in spieren en dus een positieve invloed op hebben op hoofdpijn als gevolg van verhoogde spierspanning. Hyperventilatie kan ook hoofdpijn geven en hyperventilatie gaat meestal gepaard met stress. Ademtherapie in de vorm van een ontspannen buikademhaling geeft een geweldig resultaat voor o.a. hoofdpijn.

Kracht en conditietraining zijn in veel gevallen van nek/hoofdpijnklachten een welkome aanvulling op een ” passieve ” therapievorm. Krachttraining zorgt voor een goede actieve stabiliteit in het nek/schoudergebied. Een goede conditie ( hart-longtraining) heeft op alle pijnvormen en zeker bij hoofdpijn een positief effect.

Axon Fysiotherapie heeft een ruime plezierige en goed geoutilleerde oefenzaal , de fysiotherapeuten zijn geschoold om trainingen op maat te geven, specifiek voor uw klachten. Trainingen in kleine groepen, met altijd een fysiotherapeut aanwezig die zorg draagt voor een juiste en medisch verantwoorde uitvoering van uw trainingsschema, zijn sterk aan te bevelen bij hoofdpijnklachten.

Ontdek de mogelijkheden

Heeft u hoofdpijn, ook al heeft u dat al geruime tijd, maak een afspraak bij Axon Fysiotherapie en u geeft uzelf een geweldige kans om daar voorgoed vanaf af te komen!