Chronische pijn

Chronische pijn komt erg veel voor (1 op de 5 mensen heeft chronische pijn), maar wanneer is er sprake van chronische pijn? Er is sprake van chronische pijn als er geen één op één relatie is met het oorspronkelijke letsel of als de pijn langer dan drie maanden blijven bestaan.

Wat is chronische pijn?

Om chronische pijn te begrijpen moet men eerst begrijpen wat pijn is. Iedereen weet intuïtief wat pijn is en toch is het zo moeilijk dat we vaak niet verder komen dan zeggen: pijn is er als we ons stoten of als er iets stuk is.

Echter als we verder kijken blijkt het dat pijn erg nuttig kan zijn. Pijn is ook een waarschuwingsmechanisme. Het geeft aan dat er is iets aan de hand is en dat er actie moet worden ondernomen. Pijn zorgt er bijvoorbeeld voor dat de pan die onverwacht heet is niet lang word beetgehouden. Zo worden dan (zware) brandwonden voorkomen. Na een periode van rust (of behandeling van de lichte brandwonden) gaat de pijn weer weg.

Maar bij chronische pijn blijft de pijn. Dit betekent dat het waarschuwingssysteem dus niet meer op een juiste manier functioneert. Vaak zijn er meerdere redenen waarom de pijn blijft, dit is alleen voor iedereen anders en het is dan ook van belang om inzicht te krijgen in de persoonlijke situatie. Mensen met chronische pijn hebben vaak al heel lang klachten, veel verschillende behandelingen gehad, beloften gehoord en artsen/therapeuten gezien met verschillende resultaten. De resultaten variëren van tijdelijke afname van klachten, afhankelijkheid van de therapeut/arts, toename van angst voor bewegen, overtuigingen dat het lichaam beschadigd is, of dat het gewoon altijd zo zal blijven

Pijneducatie van Axon

Waar Axon zich onderscheidt ten aanzien van anderen is dat wij bij chronische pijnklachten erg ons best doen om samen met u te bepalen wat de pijn voor u betekend, hoe de pijn u beïnvloedt en hoe de pijn u heeft gevormd.

De therapie bestaan vervolgens uit pijneducatie en oefentherapie. Daarnaast is het van groot belang dat u huis ook de spreekwoordelijke koe bij de horens vat en gaat oefenen/bewegen. Pijn educatie bestaat uit een aantal stappen.

1. Uitleggen hoe pijn werkt.
  2. Wat de functie is van pijn.
  3. Wat de pijn voor jou betekend.
  4. Hoe het beste om te gaan met pijn.

Oefentherapie kan bestaan uit Graded Activity, en Graded Exposure. Bij Graded activity verhogen we stapsgewijs de belasting waarbij de pijn niet leidend is. Bij Graded exposure gaan we samen met u de uitdaging aan om steeds meer te durven bewegen. Het is afhankelijk van de situatie welke vorm van oefentherapie er gekozen wordt.

Kortom, als u chronische pijn klachten heeft dan kunnen wij u helpen! . Wie weet kunnen wij er samen met u voorzorgen dat u meer grip krijgt op uw pijnklachten en het leven weer een stuk leuker wordt!