Wat is McKenzie therapie?

Er zijn vele klachten gerelateerd aan de wervelkolom, zoals rug en nek, al dan niet met uitstraling, waarbij wij de McKenzie therapie toepassen. Rugpijn wordt vaak erger wanneer je bepaalde bewegingen maakt. Bewegingen als bukken en tillen, opstaan en sokken aantrekken is vaak lastig bij lage rugpijn.

Je nek moeilijk kunnen draaien tijdens het fietsen en/of autorijden zijn  duiden ook op nekklachten. Ook langdurig in dezelfde houding moeten blijven zitten of staan kunnen soms zeer lastig en pijnlijk zijn. Ook liggen geeft soms veel hinder zodat je slaap geheel of gedeeltelijk verstoord wordt.

In sommige gevallen is het zelfs zo dat er een uitstralende pijn is naar andere lichaamsdelen, zoals naar armen en benen.

Bij de McKenzie therapie wordt aan de hand van een uitgebreid bewegingsonderzoek een duidelijk beeld verkregen van de mechanische klacht. Deze McKenzie therapie heeft daarbij als doel om klachten zo snel mogelijk te laten verdwijnen, maar er ook voor te zorgen dat deze in de toekomst zo min mogelijk terugkeren.

Voor welke klachten zetten wij de McKenzie therapie in?

De McKenzie therapie is een effectieve behandelmethode voor mensen met lage rug-, nek- en schouderklachten. McKenzie therapie is daarom voornamelijk effectief bij klachten die gerelateerd zijn aan de wervelkolom.

Hoe gaat de McKenzie therapie behandeling?

De fysiotherapeut gaat tijdens de McKenzie therapie bij de patiënt op zoek naar bewegingen die de klacht verergeren of verminderen. Typisch voor dit onderzoek zijn de veelvuldige herhalingen van verschillende bewegingsrichtingen. Ook gaat de fysiotherapeut op zoek naar uitstralende pijn. Deze pijn probeert de fysiotherapeut door middel van actieve bewegingen van de patiënt te centraliseren. Centraliseren wil zeggen dat de pijn in de armen of benen vermindert en de pijn terugtrekt naar bijvoorbeeld de rug. Na een duidelijke mechanische diagnose die onderdeel is van de McKenzie therapie, begint de behandeling gericht op de zelfredzaamheid van de patiënt. Je leert dan met slechts enkele eenvoudige oefeningen jouw klachten zelf te verbeteren om op die manier zo snel mogelijk te herstellen. Daarnaast zal er aandacht gegeven worden aan de houdingen en bewegingen in het dagelijks leven. De therapeut vult de McKenzie therapie eventueel aan met andere manuele technieken, zoals mobilisaties of manipulaties.

Voor wie is de McKenzie therapie en wat kan je verwachten?

De McKenzie therapie is geschikt voor iedereen met lage rug-, schouder- of nekklachten en mogelijke uitstralende pijn naar de armen of benen. De fysiotherapeut zal oefeningen opstellen die vervolgens thuis op frequente basis uitgevoerd dienen te worden. De fysiotherapeut zal hierbij vertellen hoe vaak en wanneer deze oefeningen het beste uitgevoerd kunnen worden.

De McKenzie therapie valt onder fysiotherapie en wordt dan ook vergoed als fysiotherapie door de verzekering.

Wil je een afspraak maken omdat je klachten hebt waarbij je van de McKenzie therapie mogelijk baat zult hebben? Dat kan! Wij zullen ervoor zorgen dat je zo snel mogelijk bij ons terecht kunt.