Mulligan therapie

‘A miracle a day’, is een tekst die grondlegger van de Mulligan therapie Brian Mulligan, een fysiotherapeut uit Nieuw Zeeland, vaak gebruikte. Hij bedoelde hiermee het directe resultaat tijdens de eerste behandeling middels Mulligan therapie. En het lijkt soms inderdaad een wonder als je ziet hoe snel er met deze methode effect behaald kan worden.

Mulligan therapie is een methode waarmee we pijnvrij kunnen mobiliseren.  Mulligan therapie gaat uit van zogeheten ‘standsproblemen’ of ‘sporingsproblemen’, in gewrichten die klachten geven tijdens het bewegen.

Bij behandeling met deze Mulligan therapie worden therapeutische handelingen gedaan en gelijktijdig voert de patiënt actieve bewegingen uit.  Met behulp van de juiste duw-, trek- of schuiftechniek, eventueel met behulp van een tractieband, kan het gewricht zijn natuurlijke beweging terugkrijgen.

Mulligan therapie heeft voor alle gewrichten technieken ontwikkeld om pijnvrij te kunnen mobiliseren. Mulligan therapie is effectief bij: hoofdpijnklachten, duizeligheid, nekklachten, schouderklachten (beweegproblemen, peesontstekingen), heupklachten, artrose, tenniselleboog, knieklachten, enkelklachten, enkeldistorsie, polsklachten en vingerklachten.

In het onderzoek kijkt de behandelaar eerst naar de beweging van het pijnlijke gewricht. Hij onderzoekt of er sprake is van pijn bij bewegen in combinatie met een beperking van dezelfde beweging. Als dit zo is wordt de stand van een van de samenwerkende botten van het gewricht subtiel veranderd. Dit kan door middel van druk met de hand, of bijvoorbeeld met behulp van een tractieband.  Vaak zien we dat als we deze standsverandering vasthouden en de beweging opnieuw wordt uitgevoerd de beweging zonder pijn gaat en de uitslag van de beweging groter is. Door de standsverandering ‘spoort’ het gewricht beter. Door de beweging vaak te herhalen zien we daarna een blijvende verbetering in pijn en in de bewegingsuitslag. De Mulligan therapie behandeling geeft dus direct verbetering van de houdings-/ bewegingsklachten en het resultaat is langdurig. Een behandeling is geheel pijnvrij en wordt daarom als prettig ervaren.

Na Mulligan therapie behandeling worden specifieke oefeningen meegegeven die zorgen voor het behoud van het behaalde effect van de behandeling. Mulligan therapie is vaak een onderdeel van de behandeling. De behandeling kan goed gecombineerd worden met andere behandeltechnieken.