Schouder fysiotherapie (schouderklachten)

Schouderpijn kan erg vervelend zijn, kleine handelingen zoals een jas aandoen, een pan optillen, een kopje pakken of sporten kunnen al pijn geven en je beperken in je bewegen. Axon past schouder therapie effectief toe.

Soms is er een duidelijke oorzaak voor de pijn en beperkingen, zoals bijvoorbeeld een ongeluk of operatie. Maar meestal komt de schouderpijn zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak en met rust gaat deze klacht niet altijd over. Er kunnen vele oorzaken zijn voor uw schouderpijn; overbelasting, onder belasting, artrose, instabiliteit, specifiek letsel door een ongeluk of u bent aan het herstellen van een operatie. Wat de oorzaak voor de schouderpijn ook is, Axon kan u  helpen duidelijk te krijgen wat er aan de hand is wat eraan gedaan kan worden, met bijvoorbeeld schouder fysiotherapie. In de meeste gevallen zijn de schouderklachten met schouder fysiotherapie goed te behandelen.

De grootste groep mensen met schouderklachten, heeft schouderklachten zonder duidelijke oorzaak. De kans is dan heel groot dat er sprake is van SAPS. Dit staat voor Subacromiaal Pijn Syndroom. Dit betekent dat er geen duidelijke oorzaak te vinden is voor de pijn in uw schouder. Dat is moeilijk te bevatten maar je kan dus heel veel pijn in en rond je schouder hebben zonder dat er daadwerkelijk een structuur (bot, pees, slijmbeurs) als schuldige aan te wijzen is. SAPS-klachten kenmerken zich door een combinatie van pijn rond het schouder en moeite met bovenhandse bewegingen. Liggen op de aangedane schouder is vaak pijnlijk. Bij SAPS-klachten zal de therapeut samen met u uw klacht in kaart brengen en een behandelplan voor schouder fysiotherapie opstellen. Idealiter kiezen we voor een plan dat de volgende onderdelen bevat: uitleg, advies, thuisoefeningen, en oefentherapie. Dit doen we vaak in combinatie met manuele schouder fysiotherapie en dry needling om de beweeglijkheid van de gewrichten (bovenrug/nek/ ribben) en de spierfunctie te verbeteren. De combinatie van deze schouder fysiotherapie zorgt er in de meeste gevallen voor dat door een verbetering van de beweeglijkheid van de gewrichten en een verbeterde aansturing door de spieren de irritatie binnen de schouder verdwijnt en de klacht herstelt.

Andere oorzaken van schouderklachten zijn:

• een frozen shoulder, dit is een aandoening waar zonder duidelijke oorzaak de schouder stijf wordt na een periode van pijn
  • nekpijn die uitstraalt naar de schouder
  • triggerpoints, pijnklachten die ontstaan door spierknopen in de spieren van de schouder. Dit geeft vaak pijn en beperkingen in het gebruik van de arm
  • schouderklachten na luxatie (schouder uit de kom)
  • pees/spierscheuring door trauma
  • fractuur bovenarm na trauma

Alle fysiotherapeuten bij AXON-fysiotherapie zijn manueel therapeut en zeer goed in staat uw schouder te onderzoeken en tot een goede diagnose te komen. Daarna maken ze samen met u een plan voor schouder fysiotherapie om te herstellen van uw schouderpijn zodat u weer zonder pijn uw jas kan aandoen, een pan kan optillen, een kopje kan pakken of kan sporten.