Tenniselleboog

“Tenniselleboog” is de benaming voor een peesblessure aan het topje van de ronde zijde van de elleboog. De geblesseerde aanhechting van de pees op het bot geeft meestal de pijn.

Oorzaak

Een tenniselleboog ontstaat door een overbelastende activiteit. Dat kan als gevolg van tennis zijn maar ontstaat meestal door zware werkzaamheden, vaak door werkzaamheden die je niet gewend bent te doen, of door lichtere maar repeterende handelingen zoals werken met de muis of handwerken. Soms is de tenniselleboog een gevolg van een probleem in de nek of schouder of van een belastende (werk) houding.

Symptomen tenniselleboog

Pijn bij knijpen, bij het inschenken van koffie, bij tillen met de handrug gericht naar boven of bij werken met een computermuis. De pijn ervaar je aan het topje van de ronde zijde van de elleboog en straalt soms uit naar de onderarm. Bij een tenniselleboog kan het voorkomen dat je de elleboog niet goed kan strekken door de pijn.

Verloop van de klacht

Zoals de meeste peesblessures herstelt een tenniselleboog langzaam. Pezen zijn van nature minder goed doorbloed dan spieren waardoor blessures van peesaanhechtingen trager genezen dan spierblessures . Daar waar een spier herstelt in vier tot 6 weken duurt het herstel van een tenniselleboog soms wel 1.5 jaar.

Onderzoek

De fysio/manueeltherapeut doet onderzoek naar bewegingsstoornissen van de nek-schouder-arm. Bewegingsbeperkingen in de nek/schouder en of spierknopen ( triggerpoints) kunnen mede oorzaak zijn van een ontstaan van een tenniselleboog. De elleboog zelf wordt nauwkeurig onderzocht om de locatie van de blessure in beeld te brengen.

Er wordt een analyse gemaakt van je houding omdat dit immers een deel van de oorzaak van je klacht kan geven.

Behandeling

Bij een stijve nek functioneren spieren en gewrichten niet optimaal. Dit kan gevolgen hebben voor schouder en elleboog. In dat geval kan een manueel therapeut bij Axon besluiten om je te behandelen met milde en manueel therapeutische technieken om je nek weer vrijheid van bewegen te geven.

Een verbetering van de beweeglijkheid van de nek kan al vermindering van klachten geven bij een tenniselleboog.

De pees kan worden behandeld met lokale massage en kan versterkt worden door het uitvoeren van specifieke oefeningen. Door de pees te belasten wordt de aanmaak van nieuw weefsel gestimuleerd en wordt de pees weer gezond.

In de schouder- nek en armspieren kunnen zich triggerpoints bevinden, behandeling met dry needling en drukpuntmassage en spierrekkingen geven meteen vermindering van klachten.

Medische tapetechnieken kunnen een versnelling van het herstel geven van de tenniselleboog. Adviezen over (werk)houding, het dragen van een elleboogbrace kan sterk bijdragen tot herstel. Gerichte oefentherapie voor je nek-schouder-arm regio geven eveneens een goede bijdrage tot een duurzaam resultaat.

Bij Axon Fysiotherapie beschikken de fysiotherapeuten over deze vaardigheden. Kortom, heeft u elleboogklachten, maak een afspraak met Axon Fysiotherapie voor gedegen onderzoek en behandeling!