Spierknopen

Je hoort het vaak voorbij komen: ‘Volgens mij heb ik een spierknoop’. Maar wat zijn spierknopen nu precies?

Triggerpoints

Een andere benaming voor spierknopen zijn triggerpoints. De spier verkrampt als het ware, waardoor u de pijn ervaart. Triggerpoints kunnen in het hele lichaam voorkomen; onder andere nek, schouder, rug en been. Wanneer er op een triggerpoint gedrukt wordt, geeft het vaak direct de herkenbare klachten. Deze pijn kan lokaal gevoeld worden, maar ook pijn geven elders. Zo geven spierknopen in de schouder vaak uitstralende pijn naar de arm, spierknopen in de bil pijn naar het been en spierknopen in de nek vaak hoofdpijn. Kenmerkend is dat de pijn zeurend aanvoelt. De klachten nemen toe bij belasting zoals bijvoorbeeld tijdens sporten, maar kunnen ook toenemen tijdens statische activiteiten zoals het uitvoeren van zittend werk of lang staan.

Veel voorkomende oorzaken:

• verkeerde houding
  • overbelasting (bv een herhalende beweging uitvoeren of te zwaar tillen)
  • stress
  • acuut trauma (bv een misstap bij sport)

Behandeling Axon fysiotherapie bij spierknopen

Axon fysiotherapie kan u goed behandelen bij klachten die ontstaan als gevolg van spierknopen. De behandeling start met een vraaggesprek over de klacht waarin we in kaart brengen hoe de klacht is ontstaan, waar u de pijn ervaart en in welke situaties de pijn optreedt. Tijdens het bewegingsonderzoek kijken we naar of uw beweging wordt verstoord. Na het bewegingsonderzoek stellen we een plan op voor behandeling.

Belangrijk is dat we goed kijken naar de oorzaak van het probleem. Als bijvoorbeeld een slechte werkhouding de belangrijkste oorzaak is van het ontstaan van een spierknoop dan is verbetering van de werkhouding ook een belangrijk doel van de behandeling. De spierknopen zelf geven altijd pijn volgens een herkenbaar patroon. De spierknopen zijn tijdens het onderzoek goed te voelen als kleine verhardingen in de spier, vaak niet groter dan een speldenkop. De spierknoop kan worden behandeld middels dry needling.

Door met een acupunctuurnaald de spierknoop te prikken ontstaat als reactie een directe ontspanning van de verkramping. Het gevolg is dat de doorbloeding verbeterd en hierdoor de spier minder pijn gaat doen. Soms is dry needling niet de juiste behandeling. Angst voor naaldjes is een belangrijke reden om niet te prikken. Alternatieven voor dry needling zijn: drukpuntbehandeling en rektechnieken. Als de pijn verminderd kan door middel van spierversterkende oefeningen de conditie van de spier verder worden verbeterd.