spacer
< Terug naar overzicht

Runningtherapie

          Hardlopen als therapie bij psychische klachten

Steeds vaker wordt bewegen ingezet als therapie bij psychische klachten. Bewegen heeft niet alleen een positieve invloed op de fysieke gesteldheid  (zoals conditieverbetering, gewichtsvermindering en bloeddrukverlaging), maar kan ook een positieve uitwerking hebben op het psychische welbevinden. 

 

Wat is runningtherapie?
Runningtherapie is het therapeutisch inzetten van de ‘rustige duurloop’ bij mensen met een depressie of andere psychische klachten.

Effectiviteit
Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat runningtherapie even effectief is als andere aanvullende behandelmethoden bij mensen met een lichte tot matige depressie. Ook zijn er aanwijzingen dat runningtherapie even werkzaam is als een antidepressivum. Het voordeel van runningtherapie is dat het amper bijwerkingen kent, in tegenstelling tot antidepressiva. Deze staan bekend om hun vervelende bijwerkingen, zoals gewichtstoename, zweten en een verminderd libido.

Werking
Het effect van runningtherapie op de psyche kan op verschillende manieren verklaard worden. Het is aangetoond dat door bewegen het stresshormoon cortisol wordt afgebroken. Daarnaast komen er stoffen vrij die ervoor zorgen dat je je juist prettig gaat voelen. Hardlopers noemen dit fijne gevoel ook wel ‘runners high’.

Runningtherapie kan ook een positieve invloed hebben op iemands zelfbeeld. Kenmerkend voor depressieve mensen zijn lage verwachtingen over het eigen presteren en vaak ook een gevoel van hulpeloosheid. Wie begint met sporten merkt al snel dat zijn of haar niveau verbetert. Hardlopen zorgt voor een succeservaring die het gevoel van hulpeloosheid kan verminderen.

Bovendien betekent bewegen voor veel patiënten ook een verandering van ‘copingstijl’ (de manier waarop iemand omgaat met zijn klachten). In plaats van passief afwachten komt er een actievere benadering van de problemen.

Runningtherapie bij Axon
Start:
Elke deelnemer krijgt een intakegesprek. Naast een kennismaking en het invullen van een vragenlijst wordt er een conditietest afgenomen. Vervolgens wordt een persoonlijk plan gemaakt, waarin de persoonlijke doelen beschreven staan.
Het is verstandig de eerste keer ook je sportschoenen mee te nemen om te kijken of ze geschikt zijn om mee te hardlopen.

Training:
De eerste sessie(s) loop je samen met je runningtherapeut. Daarna neem je bij voorkeur deel aan kleine groepjes van twee tot vier personen. Samen lopen is gezelliger en je kunt elkaar stimuleren en ervaringen uitwisslen. 
In principe duurt de cursus 8 tot 12 weken (met gemiddeld twee keer per week een loopafspraak).
Halverwege vindt er een evaluatie plaats en worden de persoonlijke doelen zonodig bijgesteld.
De voortgang wordt tevens bijgehouden in een hardlooplogboek.

Afronding:
Aan het eind vindt een eindevaluatie plaats. Er wordt vastgesteld welke vooruitgang is geboekt en of dit in overeenstemming is met je persoonlijke doelen.
Na de 'curus' moet het mogelijk zijn om op eigen houtje te hardlopen. Natuurlijk kun je nog eens bellen of langskomen voor bijvoorbeeld advies of een trainingsschema.
De meeste deelnemers gaan na het runningtherapie-traject door met hardlopen, al dan niet in een loopgroep. 

Vergoeding
Runningtherapie wordt bij een aantal zorgverzekeraars vergoed vanuit de aanvullende verzekering (o.a. De Friesland en ONVZ). Bij andere zorgverzekeraars valt het onder het tarief van de reguliere fysiotherapie. Voor vergoeding is een verwijzing van de huisarts vereist.

Links:
www.runningtherapie-nederland.nl
www.runningtherapie.nl

Nieuws

spacer